HABERLER

Beton Yolların Daha Yaygın Kullanımıyla Ülkemizin Kaynakları Yurt İçinde Kalacak

07 Ekim 2020

Gelişen ve büyüyen Türkiye’de uzun ömürlü, daha az bakım-onarım gerektiren ve aynı zamanda konforlu bir hizmet sağlayan yollara olan ihtiyaç her geçen gün artıyor. Beton Yollar, alternatiflerine göre daha uzun ömürlü ve ekonomik, düşük bakım-onarım gerekliliği ve daha yüksek dayanıma sahip olması gibi üstünlükleri sayesinde dünyada özellikle ağır taşıt trafiğine maruz kalan yollarda ve kırsal kesim yol ağında yaygın olarak kullanılmaktadır.    

Türkiye Çimento Müstahsilleri Birliği (TÇMB) Yönetim Kurulu Başkanı Dr. Tamer Saka, Türkiye’de beton yolların daha yaygın kullanımı ile teknik ve ekonomik açıdan pek çok fayda sağlanacağına dikkat çekti. Dr. Tamer Saka, “Türkiye’nin çimento üretiminde Avrupa’da 1. dünyada 4. olması ulaşım sektörüne ilişkin hedeflerimize başarıyla ulaşılması açısından önemli bir potansiyel sağlıyor. Beton yolların bağlayıcısı yani ana malzemesi, üretimi tamamen yerli ve milli kaynaklara dayanan çimentodur. Bu nedenle, beton yolların daha yaygın kullanımıyla yerli ve milli ekonomi desteklenecek ve Ülkemizin mali kaynakları dışarıya gitmeyip ülkemiz içerisinde kalacaktır” dedi.   

Potansiyel Ekonomik Kazanımlar  
Uzun ömürlü, yaşam- döngüsü maliyeti düşük, yerli ve milli beton yolların bir alternatif olarak kullanılmaya başlanmasının milli bir mesele olarak değerlendirilmesi gerektiğini söyleyen Dr. Tamer Saka, beton yolların yaygın kullanımıyla sağlanacak potansiyel ekonomik ve teknik kazanımları ise şöyle özetledi:   

“Türkiye’de otoyolların ve devlet yollarının % 50’si, il yollarının % 10’u ve yerel yönetim yol ağının % 40’ının beton yol olmasıyla;
• İlk yapım maliyetinde 622 milyon dolar/yıl (4,4 milyar TL/yıl),  
• Bakım-onarım maliyetinde 97 milyon dolar/yıl (700 milyon TL/yıl) olmak üzere,  
• On yılda yaklaşık 7,2 milyar dolar (51,4 milyar TL) tasarruf sağlanabilir.”  
• Beton yollar, düşük bakım-onarım gerekliliği ve uzun servis ömürleriyle ön plana çıkmaktadır. ABD’de 128 yıllık, ülkemizde ise 66 yıllık beton yollar bulunmaktadır.  
• Beton yolların daha yaygın kullanımıyla, yerel yönetimler yol ağında 20-25 yıl ve KGM yol ağında 40-50 yıl boyunca hizmet veren bir yol ağına sahip olunacak ve kamu kaynakları daha etkin bir şekilde kullanılmış olacaktır.  
• Beton yollar inorganik yapısından dolayı yanıcı değildir ve bu sebeple özellikle tünellerde yangın güvenliğini en üst düzeye çıkarır.  
• Rijit (esnek olmayan) yapısından dolayı yakıt tüketimini ortalama her 100 kilometrede 0,45 litre düşürerek maddi tasarruf sağlar.  
• Araç başına her 100 km’de yaklaşık 1,1 kg CO2 salınımını azaltarak çevrenin korunmasına yardımcı olur.  
• Beton Yollar, uzun servis ömürleri boyunca çok az bakım-onarım gerektirirler. Bu sayede, alternatiflerine göre daha düşük yaşam döngüsü maliyetlerine sahiptirler. Buna ek olarak, Beton Yollar servis ömrü sonunda %100 geri dönüştürülebilir ve böylece yeni yol yapımlarında alt temel olarak veya yeni hazır beton üretimlerinde agrega olarak kullanılabilirler.  

Beton Bariyerler Ölümlü Kazalari %20 Azaltır    
Hazır betondan üretilen beton bariyerlere de değinen Dr. Tamer Saka, “Beton bariyerler, kaza esansında çarpma etkisini en aza indirir, kaza yapan aracı şeridinde tutar ve karşı karşıya çarpışmaları engeller. Bu sayede ölümlü trafik kazalarını %20 oranında azaltır” dedi. Saka, beton bariyerlerin trafik güvenliğini en üst düzeye çıkarmasının yanı sıra uzun ömürlü olması, düşük bakım-onarım gerekliliği ve yerli ve milli olması sayesinde ülkemiz ekonomisine önemli katkılarda bulunacağını belirtti. Saka, “Bölünmüş yollarda orta refüjlerde beton bariyer kullanımını zorunlu tutarak; 10 yılda 15.000 vatandaşımızın hayatını kurtarabilir, 50.000 vatandaşımızın engelli kalmasını önleyebilir ve 80 milyar liralık maddi kaybımızın önüne geçebiliriz” dedi.