Gürültü azaltımı uygulamaları öncesi yapılacaklar
Karayolları ve demiryolları ağında oluşan gürültü sorununun önlenmesi amacıyla alınacak önlemlerden önce, gürültü seviyeleri ve kaynakları ile ilgili olarak gürültü haritaları oluşturulmalıdır. Bu haritalarda hangi yerleşim alanlarının daha çok etkilendiği ve bu yerleşim alanlarında kaç tane okul, hastane, konut bulunduğu tespit edilerek yerleri belirlenir. Oluşturulan gürültü haritalarına dayanarak gürültü seviyelerinin düşürülmesi veya tamamen önlenmesi amacıyla yapılacakları belirleyen Gürültü Eylem Planı hazırlanır. Gürültü Eylem Planı’nda nüfus faktörü ile birlikte sınır aşım değerlerinden faydalanılarak sıcak noktalar yani hassas alanlar belirtilir. Bu sıcak noktaların yer aldığı bölgelerde (yol ağındaki konumu ve kilometresi) ne kadar gürültü azaltımının gerekli olduğu belirlenir.
Tespitler
Üretime ilişkin tespitler
Ülkemizde, EN standart çatılarının tamamını karşılayan sertifikalara sahip ürünleri olan yerli bir üretici bulunmamaktadır. Ancak Avrupa Birliği’nde üretim yapan Türkiye’de distribütörlük yapan firmalar mevcut. Söz konusu standartlar kapsamındaki akustik testler Türk Standartları Enstitüsü ve kısmen de Ulusal Metroloji Enstitüsü’nde yapılmaktadır.
Mevzuata ilişkin tespitler
Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, Çevre Yönetimi Genel Müdürlüğü ile ilgili gerekli görüşmeler yapılarak, mevzuattaa yerli ve uluslararası geçerliliği olan sertifikalı ürünlerin teşvik edilmesi yönünde revizyon taleplerinin çalışılması gerekmektedir.
Ülkemizdeki potansiyelin belirlenmesi ve yapılabilecek uygulamalar
Türkiye’de 59 ilin gürültü haritasının hazırlanmasında gerekli olan kaynak envanterleri oluşturulmuş, bunların içerisinde 39 ilin stratejik gürültü haritası TÜBİTAK MAM tarafından tamamlanmıştır. Diğer 20 ilin stratejik gürültü haritaları da 2019 sonunda tamamlanacaktır. Ayrıca, 6 ilin gürültü eylem planı çalışmalarına başlanmış, 3 il kapsamında kaynak bazlı (karayolu, demiryolu, sanayi, eğlence tesisleri) gürültü azaltım senaryoları geliştirilmiş ve uygulanabilir teknik önlemler akustik olarak projelendirilmiştir. Benzer çalışmalar diğer 3 ili için devam etmektedir. TÜBİTAK MAM tarafından İMSAD üyeleriyle birlikte yerli malzemelerle uluslararası standartlara uygun bariyer sistemleri geliştirme konusunda çalışmalar yapılmaya başlanmıştır. Henüz somut adım bulunmamakla birlikte, bu konuyla ilgili çalışmalar yürütmek isteyen firmalarla işbirliği temelleri değerlendirilmektedir. Bu bağlamda, uzun ömürlü, dayanıklı, bakım onarım gerektirmeyen, sağlam ve sürdürülebilir bir malzeme olan betonun, gürültü bariyeri yapımında kullanılması dikkatle değerlendirilmelidir. Beton farklı tasarımlara uygun şekilde dökülüp işlenebilme özelliğiyle ve mühendislik özellikleri bakımından uygun olan farklı malzemelerle kompozit bir şekilde kullanılabilmesiyle ön plana çıkmaktadır. Ülkede bariyer sistemlerinin geliştirilmesinde akustik tasarım ve saha çalışmalarını yürütebilecek en yetkin proje ekibi TÜBİTAK MAM Çevre ve Temiz Üretim Enstitüsü altında çalışmalarını sürdürmektedir. Ürün geliştirme konusunda üretici firmaların ürünlerinin akustik uygunluğu ve optimum kompozisyonunun belirlenmesinde, ayrıca sistemde kullanılabilir ürünlerin akustik projelendirilmesi ve saha performans testlerinin yapılması konularında akreditasyon sertifikalarına sahip TÜBİTAK MAM ÇTÜ enstitüsünün laboratuvar altyapısı mevcuttur.